«…Όσο αγαπώ την πατρίδα μου δεν αγαπώ άλλο τίποτας»

του Στρατηγού Ιωάννη Μακρυγιάννη
«Χωρίς αρετή και πόνο εις την πατρίδα και πίστη εις την θρησκεία τους έθνη δεν υπάρχουν… Κι’ αν είμαστε ολίγοι… παρηγοριόμαστε μ’ έναν τρόπον, ότι η τύχη μας έχει τους Έλληνες πάντοτε ολίγους. Ότι αρχή και τέλος, παλαιόθεν και ως τώρα, όλα τα θερία πολεμούν να μας φάνε και δεν μπορούνε, τρώνε από μας και μένει και μαγιά. Και ολίγοι αποφασίζουν να πεθάνουν, κι’ όταν κάνουν αυτείνη την απόφασιν, λίγες φορές χάνουν και πολλές κερδαίνουν…
 Τούτην την πατρίδα την έχομεν όλοι μαζί, και σοφοί κι’ αμαθείς και πλούσιοι και φτωχοί και πολιτικοί και στρατιωτικοί και οι πλέον μικρότεροι άνθρωποι, όσοι αγωνιστήκαμεν, αναλόγως ο καθείς, έχομεν να ζήσωμεν εδώ. Το λοιπόν δουλέψαμεν όλοι μαζί, να την φυλάμε κι’ όλοι μαζί και να μη λέγει ούτε ο δυνατός «εγώ», ούτε ο αδύνατος. Ξέρετε πότε να λέγει ο καθείς «εγώ»; Όταν αγωνιστεί μόνος του και φκειάση, ή χαλάση, να λέγη εγώ, όταν όμως αγωνίζονται πολλοί να φκειάνουν, τότε να λένε «εμείς». Είμαστε εις το «εμείς» κι’ όχι εις το «εγώ». Και εις το εξής να μάθωμεν γνώση, αν θέλωμεν να φκειάσωμεν χωριόν, να ζήσωμεν όλοι μαζί…. Κι’ όσο αγαπώ την πατρίδα μου δεν αγαπώ άλλο τίποτας. Να ’ρθεί ένας να μου ειπεί ότι θα πάγει ομπρός η πατρίδα, στρέγομε να μου βγάλει και τα δυό μου μάτια. Ότι αν είμαι στραβός, και η πατρίδα μου είναι καλά, με θρέφει, αν η πατρίδα μου αχαμνά, δέκα μάτια να ’χω, στραβός θενά είμαι. Ότι σ’ αυτείνη θα ζήσω, δεν έχω σκοπό να πάγω αλλού… Γοναίγοι προπατέρες μας είναι ο Μιλτιάδης, ο Θεμιστοκλής, ο Αριστείδης, ο Λεωνίδας, ο γέρο Σωκράτης και ο Πλάτων και όλοι οι επίλοιποι γενναίοι άνδρες… Οι νέοι Έλληνες είναι απόγονοι των παλιών Ελλήνων και παιδιά των συνεχιστών της δικής τους ιστορικής παρουσίας, του Ρήγα, του Μάρκου Μπότσαρη, του Καραϊσκάκη, του Δυσέα, του Κολοκοτρώνη, του Νικήτα, του Κυργιακούλη, του Μιαούλη, του Κανάρη, των Υψηλάντηδων… Θυσίασαν τη ζωή τους και κατάστασή τους δι’ αυτείνη την Ορθόδοξη θρησκεία και δι’ αυτείνη την ματοκυλισμένη μικρή τους πατρίδα… Οι νέοι Έλληνες δεν είναι μόνο απόγονοι των αρχαίων, αλλά παιδιά και των Αγίων της Ρωμηοσύνης… των περίφημων ανθρώπων που στόλισαν την ανθρωπότητα με αρετή… Χωρίς αρετή και θρησκεία δεν σχηματίζεται κοινωνία, ούτε βασίλειο ...καὶ βρίζουν, οἱ πουλημένοι εἰς τοὺς ξένους, καὶ τοὺς παπάδες μας, ὁποῦ τοὺς ζυγίζουν ἄναντρους καὶ ἀπόλεμους. ᾽Εμεῖς τοὺς παπάδες τοὺς εἴχαμε μαζὶ εἰς κάθε μετερίζι, εἰς κάθε πόνον καὶ δυστυχίαν. Ὄχι μόνον διὰ νὰ βλογᾶνε τὰ ὅπλα τὰ ἱερά, ἀλλὰ καὶ αὐτοὶ μὲ ντουφέκι καὶ γιαταγάνι, πολεμώντας ὡσὰν λεοντάρια. Ντροπὴ ῞Ελληνες…».
 ΠΗΓΗ http://stratisandriotis.blogspot.com

Ομογενείς θέλουν να λαξεύσουν στο βουνό τον Μέγα Αλέξανδρο!!

 

Μια ιδιότυπη πρόταση έφτασε προ ημερών στο γραφείο του υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού Παύλου Γερουλάνου. 


Σύμφωνα με πληροφορίες, ομάδα ευκατάστατων οικονομικά ελληνοαμερικανών που ζουν στο εξωτερικό ζήτησε να τους παραχωρηθεί από το κράτος μια διόλου ευκαταφρόνητη έκταση σε βουνό της βόρειας Ελλάδας, που...



να βλέπει προς τα Σκόπια.


Στην εύλογη απορία για ποιο λόγο ζητείται η έκταση και γιατί θα πρέπει να είναι κοντά στα ελληνοσκοπιανά σύνορα, οι Ελληνες ομογενείς είναι σαφέστατοι: 

Ζητούν να τους παραχωρηθεί ο χώρος προκειμένου να λαξευτεί πάνω στο βουνό η προτομή του Μεγάλου Αλεξάνδρου, έτσι ώστε να την παρατηρούν από χιλιόμετρα οι κάτοικοι των Σκοπίων, και να τους θυμίζει την ελληνικότητα της Μακεδονίας!!

Αυτό είναι κάτι που -αν μη τι άλλο- στη χώρα μας δεν έχει ξαναγίνει! 


Δεν ζητείται χώρος για να στηθεί ένα άγαλμα τεραστίων διαστάσεων, αλλά μια ολόκληρη πλαγιά βουνού, πάνω στην οποία θα σκαφτεί και θα λαξευτεί το πρόσωπο του Μακεδόνα στρατηλάτη που άφησε ανεξίτηλο το σημάδι του στην Ιστορία. 


Εννοείται πως το ποσό για μια τέτοια κίνηση είναι υπέρογκο, αλλά οι Ελληνοαμερικανοί δηλώνουν έτοιμοι να πληρώσουν το κόστος, όποιο κι αν είναι αυτό. 

Κάτι αντίστοιχο πάντως έχει συμβεί στην Τουρκία, καθώς σε ένα βουνό λίγο έξω από την πόλη της Σμύρνης έχει λαξευτεί το πρόσωπο του ιδρυτή και πρώτου προέδρου της Τουρκικής Δημοκρατίας Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ.


Βέβαια οι Ελληνοαμερικανοί ομογενείς ενδεχομένως να πήραν την ιδέα από το βουνό Rushmore που αποτελεί εθνικό μνημείο των Ηνωμένων Πολιτειών και έχει λαξευμένα τα κεφάλια τεσσάρων προέδρων των ΗΠΑ (Ουάσιγκτον, Τζέφερσον, Λίνκολν και Ρούζβελτ). 


Το μνημείο αυτό φτιάχτηκε μέσα σε έξι χρόνια και το επισκέπτονται ετησίως πάνω από δύο εκατομμύρια άνθρωποι.


Το ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού πάντως δεν έχει απαντήσει ακόμη στη φιλόδοξη πρόταση των ομογενών.

espresso
ΑΠΟ:http://24gr.blogspot.com

Τελέσθηκε τὸ μνημόσυνο τοῦ Αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου




Μνημόσυνο τριῶν ἐτῶν ἀπὸ τὸ θάνατο τοῦ ἀρχιεπισκόπου Χριστόδουλου, τελέσθηκε σήμερα στὸ ναὸ τῆς «Παναγίτσας» Φαλήρου, ὅπου ὁ μακαριστὸς εἶχε ὑπηρετήσει στὶς ἀρχὲς τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ του βίου.

Ὁ ἀρχιεπίσκοπος Ἱερώνυμος προεξῆρχε τῆς τελετῆς, ἐνῶ παρόντες ἦταν δεκάδες μητροπολίτες ἀλλὰ καὶ πλῆθος πιστῶν ποὺ παρακολούθησαν τὴν τελετὴ μὲ συγκίνηση.

Γιὰ τὴ ζωή, τὸ ἔργο καὶ τὰ ὁράματα τοῦ ἀρχιεπισκόπου Χριστόδουλου, μίλησε ὁ μητροπολίτης Σάμου Εὐσέβιος.

Μεταξὺ ἄλλων ἐπισήμανε «ἐδῶ ὁ μακαριστὸς ἀρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος, ὑπηρέτησε ἐπὶ μία δεκαετία , ἀπὸ τὸ 1963 ἕως τὸ 1974, προτοῦ γίνει ἐπίσκοπος, ὡς....

 ἱεροκήρυκας καὶ προϊστάμενος τοῦ ναοῦ. Ὁ ἀρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος, ἦταν παράδειγμα. Ἱερουργοῦσε μὲ παραδειγματικὸ τρόπο. Παραδειγματικὸς ἦταν καὶ στὸν ἱερὸ ἄμβωνα τὸν ὁποῖο κόσμησε μὲ τὴν πλατειὰ νομικὴ καὶ θεολογικὴ ἀλλὰ καὶ τὴν κοινωνική του γνώση. Ἦταν πολέμιος τῆς παγκοσμιοποίησης, διώκτης τοῦ ἀνθελληνισμοῦ καὶ τῆς προσπάθειας ἀποχριστιανοποίησης τῆς Εὐρώπης καὶ τοῦ ΄Ἔθνους μας.

Ἐπικοινώνησε καρδιακὰ μὲ τὸ λαό μας . Οἱ Ἕλληνες τὸν θυμοῦνται μὲ νοσταλγία, τὸν ἀναζητοῦν ὡς ἀγάπη γιατί ὁ Χριστόδουλος δὲν πέρασε ἀπαρατήρητος», εἶπε μεταξὺ ἄλλων, ὁ μητροπολίτης Σάμου.

http://orthodoxia-ellhnismos.blogspot.com/2011/01/blog-post_2399.html

Σκέψεις και απαντήσεις πάνω στην ηττοπαθή στάση του πρώην αρχηγού ΓΕΝ Αντωνιάδη ότι ο πόλεμος με την Τουρκία χάθηκε.....στα χρηματιστήρια!!!

Προ λίγων ημερών ο γνωστός για τις προσβλητικές του δηλώσεις κατά των Χριστιανών επίτιμός αρχηγός ΓΕΝ Αντώνιος Αντωνιάδηςδημοσίευσε κείμενό του σχετικό με την άμυνα της χώρας μας ενόψη της επιλογής από το Πολεμικό μας Ναυτικό Φρεγατών ή Κορβεττών....

"Απολάυστε το":

"Ο πόλεμος τελείωσε...Και είμαστε ηττημένοι". 
Του ΑΝΤΩΝΗ Ξ.ΑΝΤΩΝΙΑΔΗ
Φρεγάτες η Κορβέτες φαίνεται να είναι ο νέος προβληματισμός του Υπουργείου Άμυνας και του Πολ.Ναυτικού. Προσωπικά και με τις σημερινές οικονομικές συγκυρίες, θεωρώ ρητορικό το δίλημμα,χωρίς ιδιαίτερη ουσιαστική σημασία.

Είναι γνωστό ότι γενικώς τα οπλικά συστήματα πρωτίστως χρησιμοποιούνται για την αποτροπή και συνεπακόλουθα εφόσον γίνει αναπόφευκτος, για την διεξαγωγή του πολέμου.

Ο δε πόλεμος μεταξύ των πολλών δεινών, έχει ως κυρίαρχη επίπτωση την οικονομική εξαθλίωση και χρεοκοπία του ηττημένου, το οποίο είναι και το τελικό ζητούμενο, προκειμένου να υποκύψει στις απαιτήσεις του νικητή.


Στην Ελλάδα έχω την εντύπωση ότι από όλους όσους σήμερα αναλίσκονται σε στρατηγικές αναλύσεις (είτε τα ΜΜΕ, είτε η Βουλή, είτε τα καφενεία ) ελάχιστοι έχουν συνειδητοποιήσει ότι οΕλληνοτουρκικός πόλεμος, με την προοπτική του οποίου έχουν γαλουχηθεί πολλές γενεές νεοελλήνων, έχει τελειώσει και ότι είμαστε αναμφισβήτητα οι ηττημένοι. Το ότι ακόμα δεν έχουμεπαραχωρήσει κυριαρχικά δικαιώματα οφείλεται σε ευνοϊκή για εμάς, επί του παρόντος, διεθνή πολιτικό-οικονομική συγκυρία των εμπλεκομένων ισχυρών οικονομικά Χωρών και Οργανισμών, του ΔΝΤ και της ΕΕ καθώς και των όποιων προθέσεων τους για την στήριξη η μη του ευρώ στην "μάχη" του έναντι του δολαρίου. 

Εάν δεν αντιληφθούμε έγκαιρα ότι
 το ουσιαστικό αμυντικό μας οπλοστάσιο δεν είναι οι ναύσταθμοι, τα αεροδρόμια και τα στρατόπεδα, αλλά οι δείκτες της οικονομικής μας ευμάρειας και ανάπτυξης και όσο η Ελλάδα παραμείνει καθηλωμένη σε πολιτικές, κοινωνικές και οικονομικές αντιλήψεις τριτοκοσμικών χωρών, τότε φοβάμαι ότι επίκειται να χαθεί και ο Ελληνοαλβανικός και ο Ελληνοβουλγαρικός και γιατί όχι και ο Ελληνοσκοπιανός πόλεμος.
Πρέπει επιτέλους να ανοίξουμε τα μάτια μας στον 21 αιώνα και να αντιληφθούμε ότι η διεθνής υπόσταση και το ειδικό βάρος μιας χώρας δεν καθορίζεται με νικηφόρες ναυμαχίες και στρατιωτικές επελάσεις, αλλά παίζεται στα διεθνή χρηματιστήρια. 

Γνωρίζω πολύ καλά ότι έχουμε γυρίσει την πλάτη στις 
Ελληνιστικές μας καταβολές και παιδεία, χάριν του Ελληνοχριστιανικού μορφώματος. Εάν όμως επιχειρούσαμε μια αναψηλάφηση στους Έλληνες κλασσικούς θα διαπιστώναμε ότι ο Σοφοκλής προφητικά συμβούλευε ότι "με τους διπλανούς μας πρέπει να έχουμε ειρήνη,....πόλεμο πρέπει να έχουμε με τα λάθη μας". Ας τον ακούσουμε, έστω και κατόπιν εορτής, γιατί και διαχρονικά ατελείωτα είναι τα λάθη μας και επιτακτική ανάγκη από ειρηνική συνύπαρξη έχουμε. 

Τούτων όλων δοθέντων, παραμένει βέβαια ο 
προβληματισμός Φρεγάτες η Κορβέτες ; Ως πρώην Αρχηγός του Πολ.Ναυτικού και έχοντας υπάρξει ένθερμος υποστηρικτής της ανάγκης ανανέωσης του γερασμένου Στόλου μας με καινούργιες μονάδες, θεωρώ ότι μοναδικό κριτήριο επιλογής θα πρέπει να είναι η πιο οικονομικά συμφέρουσα λύση και αυτή η οποία θα μας εξασφαλίσει τα ισχυρότερα διεθνή πολιτικά και φυσικά οικονομικά ερείσματα στον αγώνα μας για οικονομική ανάκαμψη και συνεπακόλουθη εθνική επιβίωση. 

Αντεγκλήσεις σχετικά με το μέγεθος ή τις τεχνικές προδιαγραφές του σκάφους και τις δυνατότητες των οπλικών συστημάτων, αποτελούν κατά την γνώμη μου, ενδεχομένως καλοπροαίρετες, ανερμάτιστες όμως απόψεις περιθωριοποιημένων αντιλήψεων, μοναδικός στόχος των οποίων ,έστω και ακούσιος, καταλήγει να είναι η συσσώρευση μαύρου χρήματος στα ταμεία των μεσαζόντων και φυσικά των πολιτικών κομμάτων.
 

Ο πόλεμος τελείωσε, ας μαζέψουμε τα όποια συντρίμμια μας. 


πηγή Geopolitics & Daily News

Η απάντηση δεν άργησε να έρθει από χείλη εξίσου επίσημα...
Την δινει ο Αντιπτέραρχος Ευάγγελος Γεωργούσης.
"Ο Πόλεμος δεν χάθηκε". Απάντηση Πτέραρχου στον επίτιμο Α/ΓΕΝ.του Ευαγγέλου Γεωργούση

“...η βαρύτητα μίας χώρας στην εξίσωση της ισχύος προκύπτει από τον προσδιορισμό των σταθερών και μεταβλητών δεδομένων με τους πολλαπλασιαστές του στρατηγικού σχεδιασμού και της πολιτικής βούλησης. Ένας στρατηγικός σχεδιασμός και η δημιουργία πολιτικής βούλησης συμβάλλουν, ώστε τα σταθερά και μεταβλητά δεδομένα μίας αδύναμης χώρας να σχηματίσουν μία ισχύ κατά πολύ ανώτερη από τις δυνατότητες της ενώ ένας ασυνήθης πολιτικός σχεδιασμός και μία ανίσχυρη πολιτική βούληση μπορεί να γίνουν αιτία ώστε η εξίσωση ισχύος μίας χώρας... να κυμαίνεται σε επίπεδα πολύ χαμηλότερα της κλίμακας της.” 

“...η βασικότερη στρατηγική ισχύς
 μίας χώρας είναι ο ανθρώπινος παράγοντας. Είναι αδύνατο να αλλάξει κανείς τη γεωγραφία και την ιστορία που είναι σταθερά στρατηγικά στοιχεία αλλά το στοιχείο του καλλιεργημένου ανθρώπου είναι σε θέση να δώσει έννοιες, ικανές να ανοίξουν νέους ορίζοντες σε αυτή την γεωγραφία και την ιστορία.”Αχμέτ Νταβούτογλου “Το Στρατηγικό Βάθος”

Στο εν λόγο έργο του τούρκου ΥΠΕΞ για αρκετά μπορεί να διαφωνεί κανείς, αλλά... θα ήταν φανερά κακόπιστος και ανώριμος εάν έκανε μία γενική απόρριψη. Εξάλλου είναι από τις ελάχιστες περιπτώσεις, σε παγκόσμιο επίπεδο, που ως ΥΠΕΞ της χώρας του εφαρμόζει στην εξωτερική πολιτική αυτής το σύνολο σχεδόν των θεωριών και απόψεων που ο ίδιος έχει διατυπώσει ως ακαδημαϊκός και θεωρητικός της γεωστρατηγικής. Το τμήμα που παραθέτω παραπάνω από την σελίδα 75 του βιβλίου του, πιστεύω ότι μας δίνει δύο απαντήσεις σε αντίστοιχες ερωτήσεις, σχετικά με την κατάσταση της χώρας μας. Η πρώτη παράγραφος απαντά στο τι έφταιξε και φτάσαμε εδώ και η δεύτερη στο που πρέπει να βασιστούμε για να βγούμε από την κρίση με τις ελάχιστες επιπτώσεις.

Είναι βέβαιο ότι η κρίση που περνάμε δεν είναι μόνο οικονομική. Η οικονομία μας είναι η κορυφή του παγόβουνου στο οποίο έχει προσαράξει το πλοίο της ελληνικής κοινωνίας. Για την λάθος πορεία του πλοίου μας κατά το ταξίδι του τα τελευταία 35 χρόνια έχουμε ευθύνες όλοι. Πλοιοκτήτες, καπεταναίοι και πλήρωμα. Στα πλοία αυτά κανείς δεν μπορεί να το παίξει ανεύθυνος διότι σε αυτά δεν υπάρχουν επιβάτες. Η συνολική ευθύνη λοιπόν επιμερίζεται αναλογικά στο σύνολο του ανθρώπινου δυναμικού αυτής της χώρας. 

Για να έχουμε τις μικρότερες επιπτώσεις από την κρίση αυτή στο σημαντικό τομέα της εθνικής στρατιωτικής ισχύος φαίνεται ότι δεν υπάρχουν πολλές επιλογές. Μόνο το σύνολο στο ανθρώπινου δυναμικού του ΥΠΕΘΑ μπορεί να πετύχει την μέγιστη απόδοση της εγκατεστημένης αμυντικής υποδομής της χώρας.


Εκ των οικονομικών δεδομένων φαίνεται πως οι ανάγκες για αγορά νέων οπλικών συστημάτων δεν θα καλυφθούν σύντομα. Όποτε όμως και να γίνουν σημασία έχει αυτοί (ανθρώπινο δυναμικό) που θα αποφασίσουν να έχουν τις γνώσεις και την θέληση για να πάρουν τις σωστές αποφάσεις. Κάλλιστη αμυντική επένδυση είναι αυτή που με δεδομένη δαπάνη προσθέτει τη μεγαλύτερη αποτρεπτική ισχύ στην ήδη υπάρχουσα των Ενόπλων Δυνάμεων. Κλαδικές ισορροπίες και εξασφάλιση διεθνών πολιτικών και οικονομιών ερεισμάτων σε βάρος των κάλλιστων εξοπλιστικών επιλογών στέρησαν τη χώρα από σοβαρό ποσοστό αμυντικής ισχύος, αφενός και αφετέρου, βοήθησαν να βρεθούμε στην σημερινή οικονομική κατάσταση. Διότι οι επιλογές με αυτά τα κριτήρια θα λύσουν ίσως το πρόβλημα για μικρό χρονικό διάστημα μόνο. Η χώρα θα βρίσκεται στην ίδια αφετηρία προσπαθώντας να αποσπάσει την εύνοια κάθε νέας κυβέρνηση των ισχυρών της “φίλων”. 

Την παρούσα περίοδο το πρόβλημα της στρατιωτικής αμυντικής ισχύος της χώρας δεν νομίζω ότι είναι νέες φρεγάτες ή κορβέτες. Το πρόβλημα, εκτιμώ ότι εστιάζεται στην μέγιστη και κάλλιστη αξιοποίηση του υφιστάμενου αμυντικού εξοπλισμού και την διατήρηση υψηλού ηθικού στο ανθρώπινο δυναμικό του ΥΠΕΘΑ. Αυτές είναι και οι βασικές ευθύνες Πολιτικής και Στρατιωτικής Ηγεσίας.
 

Αν διαθέτουμε όπλα ακριβείας πανάκριβα στην αγορά, και από λάθη μας δεν διαθέτουμε το πολύ μικρότερου κόστους σύστημα εξασφάλισης των δεδομένων για την επίτευξη της μέγιστης επίδοσης στην ακρίβεια, τότε μόνοι μας πετάξαμε τα χρήματα μας.
 

Έτσι θα συμφωνήσω με τον αξιότιμο πρώην Α/ΓΕΝ κ. Α. Αντωνιάδη ότι καλό είναι να ανατρέξουμε στους κλασσικούς μας όπως τον Σοφοκλή που μας συμβουλεύει ότι “Με τους διπλανούς μας πρέπει να έχουμε ειρήνη” με μία μικρή επισήμανση, όχι δική μου, αλλά του σύγχρονου του Σοφοκλή, επίσης κλασσικού Θουκυδίδη, ο οποίος επισημαίνει ότι για να συμβεί αυτό, δηλαδή η ειρήνη, πρέπει να το θέλει και ο “διπλανός”.


Επίσης μας διδάσκει ότι “το να επικαλούνται οι λιγότερο ισχυροί τις ηθικές αρχές ή τη θεία Νέμεση εναντίων του κυνικού υλισμού των ισχυρών είναι τουλάχιστον αφέλεια και αυταπάτη”. 

Έτσι εγώ πιστεύω πως τίποτα δεν έχει τελειώσει και οπωσδήποτε δεν έχουμε πουθενά ηττηθεί.
 Το ΥΠΕΘΑ έχει ικανή και έξυπνη Πολιτική Ηγεσία με βούληση και σθένος για εφαρμογή και υποστήριξη της κατάλληλης για τις περιστάσεις εθνικής αμυντικής πολιτικής. Διαθέτει επίσης Στρατιωτική Ηγεσία ικανή να εμπνεύσει, να σχεδιάσει και να επιδείξει υψηλή στρατιωτική αποτελεσματικότητα.

Αυτός ο “πόλεμος” κ. Ναύαρχε θα έχει διάρκεια και πολλές μάχες. Εύκολος δεν θα είναι, συμφωνώ. Όχι όμως και “...ας μαζέψουμε τα όποια συντρίμμια μας”. 

Ελπίζω πως το ΠΝ έχει άλλη αποστολή να κάνει στο Αιγαίο και να μην έρθει μαζί σας στην περισυλλογή. Πάντως οι αεροπόροι που νομίζω ότι τους ξέρω, έχουν άλλες “εμπλοκές” στον ουρανό του Αιγαίου γι’ αυτό μην τους περιμένετε. Εξάλλου εμείς οι αεροπόροι από τη φύση μας πιστεύουμε στην άποψη του κόμη Φον Ζέπελιν: “Πρώτα ονειρεύεσαι, έπειτα πιστεύεις Εσύ ο ίδιος στο όνειρο Σου και ύστερα αυτό γίνεται πραγματικότητα”.
 

*Ευάγγελος Γεωργούσης
 
Αντιπτέραρχος (Ι) ε.α. 


από το Ηπειρος Ελλάς

ΣΧΟΛΙΟ (Απάντηση στον Αντωνιάδη από έναν απλό Ελληνα πολίτη-οπλίτη)
Θα σας παραθέσω το σχόλιο που δημοσίευσα στο φιλικό μου ιστολόγιο Geopolitics & Daily News....

Αλλη μια γελοία και προδοτική τοποθέτηση του εν λόγω κυρίου ο οποίος ατυχώς διετέλεσε αρχηγός του Π.Ν.!!!!!
Φυσικά δεν θα περίμενα κάτι διαφορετικό από τον άνθρωπο που αποκάλεσε την Παναγία “καλλίγραμμη νεαρή μητέρα” της οποίας οι εικόνες “εξέπεμπαν μια θηλυκή ομορφιά που με έθελγε” τα Ιερά Ευαγγέλια κείμενα “απίστευτης απλοικότητας και αφέλειας” και αυτα που πιστεύει ο λαός μας για τον Αγιο Νικόλαο (προστάτη του Ναυτικού μας) “σαχλαμάρες”…
Τώρα θα μου πεις ότι θα πρέπει να δουμε τα λεγόμενα του πέρα από τις θρησκευτικές του πεποιθήσεις και με την ιδιότητα του ως πρώην ανώτατου στρατιωτικού.
Κι αυτο είναι σωστό. Αλλα ο άνθρωπος αυτός δεν έπαψε ποτέ με τα λεγόμενά του να προσβάλει την ιστορία και το φρόνημα του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού…
Εχω κάνει σχετική αναρτηση:
http://koukfamily.blogspot.com/2008/10/blog-post_7955.html
Ας ασχοληθούμε λοιπόν μονο με τα λεγόμενα του πάνω στο συγκεκριμένο θέμα (αν και ακομα και σε αυτο, δηλαδή ενα άσχετο με θρησκευτικές θέσεις, αφήνει τα εχθρικά του υπονοούμενα αναφέροντας τον Ελληνοχριστιανισμό ως μόρφωμα!!!!)
Λοιπόν τι μας λέει ο Αντωνιάδης; Οτι χάσαμε τον πόλεμο με την Τουρκία διότι οι σημερινοί πόλεμοι είναι οικονομικοί και εφόσον σχεδόν πτωχεύσαμε άρα έχουμε κιόλας ηττηθεί….
Ομως κ. Αντωνιάδη δεν θυμάμαι πότε εκλήθη ο ελληνικός λαός εις τα όπλα…. Εκτός να θεωρείται ότι τον πόλεμο τον διεξάγουν οι πολιτικοί και οι πλούσιοι προδότες…. με τα χρηματιστήρια…
Γιατι αν αυτο θεωρείτε τότε λυπάμαι αλλά το ανύπαρκτο οικονομικά βιετνάμ θα έπρεπε σήμερα να εχει σβήσει από τον χάρτη…..
Επίσης εντύπωση μου προκαλεί και η δήλωση πολλών ανώτατων αξιωματικών του ΝΑΤΟ ότι η δύση πλέον πρέπει να το παραδεχθεί ότι έχασε στο Αφγανιστάν!!!!!! Ενταξει ξέρω ότι το χρηματιστήριο του Αφγανισταν είναι ένα από τα ισχυρότερα στον κόσμο αλλά λέμε τωρα….
Και φυσικά επιχειρώντας να ανεβάσει με περηφάνια και σθένος το φρόνημα των Ελλήνων πολιτών και στρατιωτικών που θα διαβάσουν το κειμενό του αναφέρει πως επίκειται να ηττηθούμε και στον Ελληνοαλβανικό, ελληνοβουλγαρικο και ελληνοσκοπιανό πόλεμο!!!!!
Μπράβο Αντωνιάδη. Πραγματικά “ηθικό ακμαιότατον”. Καημένε απορώ γιατί αναφέρεις και φέρνεις ως παράδειγμα τους ενδόξους αρχαίους προγόνους μας. Οι οποίοι είχαν παραπάνω από ακμαίο ηθικό…είχαν αίσθημα υπεροχής κατά παντώς αντιπάλου…..
Αλλά ξέχασα η οικονομία τους ήταν πολύ καλύτερη και ισχυρότερη από του Μεγάλου Βασιλιά της Περσικής Αυτοκρατορίας!!!!
Ηταν μάλιστα τέτοια η διαφορά πλουτου των δύο αντιπάλων που όταν τελείωσε η Μάχη των Πλαταιών ο Αρχιστράτηγος των Ελλήνων Σπαρτιάτης Παυσανίας όταν κατέλαβε το περσικό στρατόπεδο, κάλεσε τους Σπαρτιάτες να του φτιάξουν ένα γεύμα όπως ακριβώς το έτρωγαν στην Σπάρτη…. Ετσι του ετοίμασαν ένα πιάτο με μέλαν ζωμό και του έβαλαν δίπλα ένα ξεροκόμματο και μια κούπα κρασί.
Κατόπιν κάλεσε τους Πέρσες μαγείρους που είχε αιχμαλωτίσει στο στρατόπεδο να του κάνουν ένα γεύμα όπως αυτά που έτρωγε ο Μεγάλος Βασιλιάς… Εκείνοι γέμισαν ένα τεράστιο τραπέζι με κάθε λογής φαγητα και λιχουδιές, κρέατα, γλυκά, φρούτα και κρασια από δεκάδες μέρη κλπ μέσα σε χρυσά σκέυη….
Οταν όλοι οι Ελληνες θαύμασαν τον πλούτο γυρισε και τους είπε: “Καταλαβαίνετε τώρα πόσο ανόητοι είναι οι βάρβαροι; Κοιταχτε τι είχαν” είπε δείχνοντας το πλούσιο γεύμα “και τι ήρθαν να μας πάρουν” δείχνωντας το λιτό σπαρτιατικο τραπεζάκι….
Φυσικά ο Παυσανίας δεν γνωριζε ακόμα τις απόψεις του Αντωνιάδη και δεν ξέρω αν του τις ανέπτυσσε αν θα προλάβαινε να τελειώσει τις φράσεις του…
Αντωνιάδη θα περίμενα τουλάχιστον να ακούσω από σενα μια σωστη άποψη δηλαδή ότι το Πολεμικό μας Ναυτικό πρέπει να προμηθευτεί το καλύτερο οπλικό σύστημα. Κι όχι το φτηνότερο που όπως λέει κι ο λαός μας “το φθηνο το κρέας το τρώνε οι σκύλοι”…
Η απειλη από τον Τούρκο είναι καθαρή και στρατιωτική και με λύπη τονίζω ότι σε ενδεχόμενη μικρή ή μεγάλη σύρραξη τα παιδιά μας που υπηρετούν ή θά υπηρετούν τότε κι όχι έσυ θα σκοτώνονται πάνω στα φθηνιάρικά και άχρηστα πολεμικά πλοία που έσυ προτείνεις με προδοτική και ραγιαδίστικη διάθεση….
Κι όταν ο Σοφοκλης κύριε μιλούσε για ειρήνη με τον διπλάνό μας εννούσε τον διπλανό συνέλληνα…. κι όχι τον εχθρό της πατρίδας!!!
Κι ολα αυτα φυσικα δεν τα λέω γιατί θεωρώ ότι η οικονομία μας δεν πρέπει να είναι πανίσχυρη…. Απλά ας είχαμε πατριώτες πολιτικούς και παλικάρια στρατιωτικούς και εναν ευτυχισμένο και ενωμένο λαό και ας είμασταν μια φτωχή χώρα…Τίποτα δεν θα φοβόμασταν….
Και για να πω την αλήθεια με τις 3 προηγουμενες προϋποθέσεις μάλλον θα είμασταν και μια πάμπλουτη χωρα….
Κρίμα Αντωνιάδη.

Τακτικὲς ἑλιγμῶν ἀποφυγῆς τοῦ Βυζαντινοῦ Στρατοῦ

ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
ΤΑΚΤΙΚΕΣ ΕΛΙΓΜΩΝ ΑΠΟΦΥΓΗΣ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥ ΣΤΡΑΤΟΥ.
Ἕνα ἀπὸ τὰ ἀπρόσμενα προβλήματα ποὺ μπορεῖ νὰ ἀντιμετωπίσει στρατιωτικὰ ἕνα κράτος, εἶναι ἡ μετατροπὴ ἑνὸς συμμάχου του σὲ ἀντίπαλο. Τέτοιου εἴδους περιστατικὰ ἀναγκάζουν τοὺς στρατηγικοὺς σχεδιασμοὺς νὰ διατηροῦν δυνάμεις σὲ πιθανὰ προβληματικὰ σημεῖα, δεσμεύοντας πόρους καὶ δυνάμεις.
Ἀπὸ τὴν ἄλλη, πολλὲς φορὲς μία κατάσταση πρέπει νὰ ἀντιμετωπιστεῖ μὲ περιορισμένα διαθέσιμα μέσα. Τὴν ἴδια στιγμὴ ὑποχρεώσεις σὲ ἄλλα μέτωπα, πιέζουν γιὰ τὴν διάθεση ἔμψυχου καὶ ἄψυχου ὑλικοῦ. Ὅταν ἡ ζυγαριὰ ποὺ ζυγίζει διαθέσιμους πόρους καὶ ὑποχρεώσεις γέρνει ἀπὸ τὸ βάρος τῶν ὑποχρεώσεων, συνήθως περιορίζονται οἱ δεύτερες.
Ἀλλὰ στὸ Βυζάντιο δὲν ἴσχυε αὐτό. Ὡς αὐτοκρατορία μὲ ὑπερχιλιετῆ ζωή, ἀντιμετώπισε πλῆθος ἀντιπάλων σὲ πολυμέτωπο ἀγώνα. Τὶς περισσότερες φορὲς δὲν εἶχε καν τὰ μέσα γιὰ νὰ ὑπερασπιστεῖ τὰ ἐδάφη της. Ὁ στρατός της στὶς καλύτερες τῶν περιπτώσεων δὲν ξεπερνοῦσε τοὺς 140.000 χιλιάδες ἄνδρες. Παρουσιάζει λοιπόν, ἐνδιαφέρον νὰ δοῦμε πὼς ἀνταπεξέρχονταν οἱ Βυζαντινοὶ στὶς ἀνάγκες, μὲ τὰ μέσα ποὺ εἶχαν στὴν διάθεσή τους.
Μερικὰ βυζαντινὰ στρατιωτικὰ ἐγχειρίδια (Τακτικὰ) ἔχουν φθάσει μέχρι τὶς μέρες μας. Σὲ σχεδὸν κανένα ἀπὸ αὐτὰ δὲν μελετοῦνται μέθοδοι ἐπιθετικοῦ πολέμου. Ἡ προσοχὴ καὶ τὰ στρατηγήματα ἦταν τὸ σῆμα κατατεθὲν τοῦ βυζαντινοῦ στρατοῦ. Τὸ στρατήγημα ποὺ προτιμοῦσαν ἦταν αὐτὸ ποὺ καλοῦσαν τακτικὴ ἑλιγμῶν ἀποφυγῆς. Κάτι ἀντίστοιχο στὰ σύγχρονα στρατιωτικὰ δόγματα ἀφορᾶ τακτικὲς ἀνταρτοπολέμου ἢ μὴ συμβατικοῦ πολέμου. Ἀλλὰ οἱ Βυζαντινοὶ ἐνσωμάτωσαν αὐτὲς τὶς τακτικὲς στὸν τακτικὸ στρατὸ τοὺς καθὼς καὶ τὸ εἶδος τῶν ἐπιχειρήσεων ποὺ στὶς μέρες μᾶς ἐκτελοῦν τὰ κομάντο.
Ὁ ἐχθρὸς ἔπρεπε νὰ παρενοχλεῖται καὶ ν’ ἀποκόπτεται. Παραπλανητικὲς ὑποχωρήσεις, νυχτερινὲς ἐπιθέσεις, ἐνέδρες καὶ προσποιήσεις ἦταν στάνταρ διαδικασία. Κάθε στρατηγὸς ποὺ ρίσκαρε τὸ πιὸ πολύτιμο ἀγαθό της αὐτοκρατορίας –τοὺς ἄριστα ἐκπαιδευμένους στρατιῶτες της – σὲ ἀνοικτὴ μάχη, σύντομα ἀπαλλάσσονταν ἀπὸ τὰ καθήκοντά του.
Οἱ τακτικὲς ἑλιγμῶν ἦταν ἁπλὲς στὴν θεωρία ἀλλὰ δύσκολες στὴν ἐκτέλεση. Ὁ ἱστορικὸς Θεοφάνης περιγράφει μία τυπικὴ ἀμυντικὴ τακτική:
«Ἔτος 778/9 μ.Χ. Τὸ ἔτος αὐτὸ ὁ Μαδί, ἡγέτης τῶν Ἀράβων, πολὺ θυμωμένος, ἔστειλε τὸν... Ἀσὰ μὲ μεγάλη δύναμη μαυροφόρων, Σύριων καὶ Μεσοποταμίων καὶ ἔφθασαν μέχρι τὸ Δορύλαιο. Ὁ βασιλιὰς διέταξε τοὺς στρατηγοὺς νὰ μὴν κάνουν ἀνοικτὸ πόλεμο, ἀλλὰ νὰ ἀσφαλίσουν τὰ κάστρα ἐγκαθιστώντας σὲ αὐτὰ φρουρούς. Διόρισε καὶ ὑψηλόβαθμους ἀξιωματικοὺς σὲ κάθε κάστρο καὶ τοὺς ἔδωσε ὁδηγίες νὰ πάρουν τρεῖς χιλιάδες ἐπίλεκτους ἄνδρες καὶ νὰ ἀκολουθήσουν τοὺς Ἄραβες προκειμένου νὰ τοὺς ἐμποδίσουν νὰ προβοῦν σὲ λεηλασίες, καίγοντας ἐκ τῶν προτέρων τὶς βοσκὲς τῶν ἀλόγων καὶ ὅσες ἄλλες προμήθειες μποροῦν νὰ βρεθοῦν. Ἀφοῦ οἱ Ἄραβες παρέμειναν 15 ἡμέρες στὸ Δορύλαιο, τοὺς ἔλειψαν τὰ ἀπαραίτητα καὶ τὰ ἄλογά τους πεινοῦσαν καὶ χάθηκαν πολλὰ ἀπὸ αὐτά. Ἐκεῖνοι γυρνώντας πίσω πολιόρκησαν τὸ Ἀμόριο γιὰ μία μέρα, ἀλλὰ βρίσκοντας τὸ ὀχυρωμένο καὶ καλὰ ὁπλισμένο ἀποσύρθηκαν χωρὶς νὰ πετύχουν τίποτα[i]».
Αὐτὲς οἱ τακτικὲς εἶναι ἐντελῶς ἀντίθετες μὲ ὅσα ἡ κοινὴ λογικὴ ἀπαιτεῖ ἀπὸ τὶς συνοριακὲς φρουρὲς – νὰ συγκρατήσουν τὸν ἐπιτιθέμενο μέχρι νὰ φθάσει ὁ κύριος στρατὸς νὰ ἐνισχύσει καὶ ν’ ἀρχίσει ἡ ἀντεπίθεση. Ὅταν χρησιμοποιοῦνται τακτικὲς ἑλιγμῶν, τὸ κύριο ἐκστρατευτικὸ σῶμα παραμένει στὸ στρατόπεδο ἐνῶ ἕνα ἰσχυρὸ ἀπόσπασμα παρακολουθεῖ τὸν ἐχθρὸ κατὰ πόδας, μὲ σκοπὸ νὰ ἀποτρέψει λεηλασίες καὶ καταστροφές. Βάλει τὰ μετόπισθέν του ἐχθροῦ μέχρι οἱ εἰσβολεῖς ν’ ἀναγκαστοῦν ν’ ἀποχωρήσουν λόγω ἔλλειψης ἐφοδιασμοῦ. Οἱ τακτικὴ ἑλιγμῶν ἐπέτρεψε στὸν ἐχθρὸ νὰ ἐκστρατεύσει χωρὶς ἀναμετρήσεις στὴν βυζαντινὴ ἐπικράτεια, κάτι ποὺ παρουσίαζε δυσχέρειες γιὰ τοὺς χωρικοὺς τῶν ὑπὸ ἐπίθεση περιοχῶν. Ἀλλὰ οἱ ἄνθρωποι αὐτοὶ ἔβρισκαν καταφύγιο στὰ ὀχυρωμένα φρούρια, καὶ ὁ ἐπαγγελματικὸς στρατὸς τοῦ Βυζαντίου ἦταν ἐκπαιδευμένος στὸ νὰ παίρνει πίσω τὶς λεῖες ἀπὸ τοὺς βεβαρημένους στρατιῶτες τοῦ ἐχθροῦ.
Ἡ βυζαντινὴ τακτικὴ δὲν προέβλεπε τὴν ἀποτροπὴ τοῦ ἐχθροῦ στὸ νὰ διασχίσει τὰ σύνορα, οὔτε νὰ τὸν καταστρέψει μετὰ τὴν εἴσοδο. Ἀντίθετα, ἡ πρόθεση τῶν Βυζαντινῶν ἦταν νὰ ἀνεβάσουν τὸ κόστος τῆς εἰσβολῆς τόσο ψηλὰ ὥστε ὁ ἐχθρὸς νὰ ψάξει τὴν λεία τοῦ ἀλλοῦ τὴν ἑπόμενη φορᾶ. Οἱ Βυζαντινοὶ μάχονταν τὸν ἐχθρό τους ὅπως ὁ ταυρομάχος τὸν ταῦρο – ἔκαναν στὴν ἄκρη ὅταν ἐπιτίθονταν, ὥστε νὰ τὸν καρφώσουν καθὼς περνοῦσε.
Οἱ ἐχθροί του Βυζαντίου εἶχαν νιώσει στὴν σάρκα τοὺς τὴν ἀποτελεσματικότητα τῶν στρατηγικῶν ἑλιγμῶν του. Ὁ ἱστορικὸς Προκόπιος κατέγραψε πὼς ὁ Πέρσης Σάχης Χοσρόης ἔστειλε πρεσβευτὲς στὸν στρατηγὸ Βελισάριο τὸ 542 μ.Χ., ὑποτίθεται γιὰ νὰ διαπραγματευτοῦν εἰρήνη, ἀλλὰ στὴν πραγματικότητα γιὰ νὰ κατασκοπεύσουν τὴν δύναμη τοῦ βυζαντινοῦ στρατοῦ. Ὁ Βελισάριος ἀντιλήφθηκε τὶς πραγματικὲς προθέσεις τοῦ Χοσρόη, καὶ ἐκτέλεσε τὸ ἑξῆς τέχνασμα. Ἔβαλε τοὺς ἄνδρες τοῦ ν’ ἀνάψουν ἀμέτρητο πλῆθος ἀπὸ ἑστίες φωτιᾶς, κράτησε ἐνεργὰ ὅλα τὰ φυλάκια, καὶ προσποιήθηκε αὐτοπεποίθηση μπροστὰ στοὺς Πέρσες ἀπεσταλμένους. Κατάφερε νὰ τοὺς πείσει ὅτι εἶχε διακόψει τὶς γραμμὲς ἀνεφοδιασμοῦ τους. Ὁ Χοσρόης ἀνήσυχος ὄχι διότι φοβόταν τὴν ἀναμέτρηση μὲ τὸν Βελισάριο ἀλλὰ τὴν ἔλλειψη ἀνεφοδιασμοῦ ἀναγκάστηκε νὰ γυρίσει στὴν Περσία. Ἂς δοῦμε πὼς περιγράφει ὁ Προκόπιος τὴν ἐπιτυχία αὐτὴ τοῦ Βελισάριου:
Ρωμαῖοι δὲ Βελισάριον ἐν εὐφημίαις εἶχον, μᾶλλον τὲ σφίσιν ὁ ἀνὴρ ἐν τούτω εὐδοκιμῆσαι τῷ ἔργω ἐδόκει ἢ ὄτε Γελίμερα δορυάλωτον ἢ τὸν Οὐίτιγγιν ἒς Βυζάντιον ἤνεγκεν. ἢν γὰρ ὡς ἀληθῶς λόγου καὶ ἐπαίνου πολλοῦ ἄξιον, πεφοβημένων μὲν καν τοῖς ὀχυρώμασι κρυπτομένων Ρωμαίων ἁπάντων, Χοσρόου δὲ στρατῶ μεγάλω ἐν μέση γεγονότος Ρωμαίων ἀρχή, ἄνδρα στρατηγὸν ξὺν ὀλίγοις τισὶ δρόμω ὀξεῖ ἐκ Βυζαντίου ἤκοντα ἀπ’ ἐναντίας του Περσῶν βασιλέως στρατοπεδεύσασθαι, Χοσρόην δὲ ἐκ τοῦ ἀπροσδοκήτου, ἢ καὶ τισιν ἐξαπατηθέντα σοφίσμασιν, ἐπιπροσθεν μηκέτι χωρῆσαι, ἀλλὰ τῷ μὲν ἔργω φυγεῖν, λόγω δὲ τῆς εἰρήνης ἐφίεσθαι[ii].
Τεχνάσματα, ὅπως αὐτὸ ποὺ ἐφάρμοσε ὁ Βελισάριος, συνιστῶνται ἀπὸ τὰ βυζαντινὰ πολεμικὰ ἐγχειρίδια. Ἕνα τέτοιο στρατήγημα προέβλεπε νὰ ντύνονται οἱ στρατιῶτες ὡς χωρικοὶ ἢ γυναῖκες καὶ νὰ μεταφέρουν ζῶα, μὲ σκοπὸ νὰ παρασύρουν τοὺς ἀντιπάλους νὰ τοὺς ἀκολουθήσουν γιὰ νὰ ἁρπάξουν τὰ ζῶα. Τότε οἱ Βυζαντινοὶ προσποιοῦνταν φυγὴ καὶ παρέσερναν τοὺς ἐχθρούς τους σὲ μία καλοστημένη παγίδα.
Οἱ τακτικὲς ἑλιγμῶν ἔδιναν ἕνα ψυχολογικὸ πλεονέκτημα στοὺς Βυζαντινούς, ἀνεβάζοντας τὸ ἠθικό του στρατοῦ καὶ ἐνισχύοντας τὴν ἐμπιστοσύνη τῶν στρατιωτῶν στὸν διοικητή τους. Τὸ νὰ ὑποχωροῦν μπροστὰ σὲ ἰσχυρὸ ἐχθρὸ καὶ νὰ ἐπανακάμπτουν ἀπὸ πλεονεκτικότερη θέση ἀνέβαζε τὴν βιωσιμότητα τῶν στρατιωτῶν σὲ σύγκριση μὲ συναδέλφους τους σὲ ἀντίπαλα στρατεύματα. Σίγουροι ὅτι οἱ ζωές τους δὲν θὰ ἀναλωθοῦν σὲ αἱματηρὲς καὶ μάταιες ἐπιθέσεις εἶχαν χαμηλὰ ποσοστὰ λιποταξιῶν καὶ ἦταν πιὸ πρόθυμοι νὰ ὑπακούουν στοὺς στρατηγούς. Αὐτὴ ἡ ἐμπιστοσύνη ἦταν ἀπαραίτητη ὥστε οἱ προσποιητὲς ὑποχωρήσεις νὰ μὴν μετατραποῦν σὲ πραγματικές.
Οἱ περισσότεροι ἀντίπαλοί τους γνώριζαν ὅτι αὐτὲς οἱ ὑποχωρήσεις ἦταν ψεύτικες, ἀλλὰ αὐτὴ ἡ γνώση δὲν ἦταν πάντα χρήσιμη. Κατὰ τὴν διάρκεια μίας ἐκστρατείας ἐνάντια σὲ ἕναν κατὰ πολὺ μεγαλύτερο περσικὸ στρατὸ ὑπὸ τὴν διοίκηση τοῦ Σαρβαραζᾶ, ὁ Ἡράκλειος διαίρεσε τὸ στράτευμά του καὶ ἐπιτέθηκε μὲ τὸ μικρότερο τμῆμα, ἐνῶ τὸ ὑπόλοιπο τμῆμα εἶχε καταλάβει ψηλότερες θέσεις ἔχοντας ὑπερκεράσει τὴν περσικὴ παράταξη. Ὅταν ὁ Ἡράκλειος ἐνημερώθηκε γιὰ τὴν ὁλοκλήρωση τῆς κυκλωτικῆς κίνησης, διέταξε ὑποχώρηση. Οἱ Πέρσες κατάλαβαν ὅτι ἐπρόκειτο γιὰ ψεύτικη ὑποχώρηση καὶ κράτησαν τὶς θέσεις τους. Ἔτσι ὅμως ἔδωσαν τὴν εὐκαιρία στὸ τμῆμα ποὺ προσποιήθηκε ὑποχώρηση, νὰ ὁλοκληρώσει καὶ αὐτὸ ἀνενόχλητο τὴν κυκλωτικὴ κίνηση, νὰ ἑνωθεῖ μὲ τὸν ὑπόλοιπο στρατὸ καὶ νὰ πέσουν στὰ νῶτα τῶν Περσῶν.
Σὲ αὐτὴ τὴν περίπτωση τὸ πιὸ δύσκολο κομμάτι ἦταν ἡ ἀπόκρυψη τῶν κινήσεων τῆς κύριας δύναμης τοῦ βυζαντινοῦ στρατοῦ. Ὁ Σαρβαραζᾶς πίστεψε ὅτι οἱ Βυζαντινοὶ προσποιοῦνταν ὑποχώρηση γιὰ νὰ τὸν ὁδηγήσουν σὲ ἐνέδρα καὶ πραγματικὰ ἔτσι ἦταν. Γιὰ νὰ πέσει ὅμως στὴν ἐνέδρα ὁ Σαρβαραζᾶς ἔπρεπε νὰ παραμείνει ἀκίνητος, ὅπως καὶ ἔπραξε, ἀποφασίζοντας νὰ μὴν καταδιώξει τοὺς ἀντιπάλους. Ὅταν ἀνακάλυψε τὸ λάθος τοῦ διέταξε ὑποχώρηση ἐγκαταλείποντας τὸ στρατόπεδο καὶ τὶς προμήθειές του στὰ χέρια τοῦ Ἡράκλειου.
Ἀργότερα, τὸν Ἰανουάριο τοῦ 623 μ.Χ., ὁ Ἡράκλειος ἐνημερώθηκε γιὰ μία περσικὴ ἐνέδρα στὸν ποταμὸ Ἄλυ καὶ ἐσκεμμένα ὁδήγησε ἕνα μικρὸ τμῆμα τοῦ στρατοῦ τοῦ ἐκεῖ. Ὅταν οἱ Πέρσες ξεχύθηκαν ἀπὸ τὶς καμουφλαρισμένες θέσεις τους γιὰ νὰ ἐπιτεθοῦν στὸν Ἡράκλειο, τὸ βυζαντινὸ ἱππικὸ ἐμφανίσθηκε ἀπὸ τὰ γύρω βουνά, ἔπεσε πάνω στοὺς Πέρσες καὶ τοὺς κατέκοψε. Τότε ὁ Ἡράκλειος ἐπιτέθηκε καὶ στὴν κύρια περσικὴ δύναμη, γιὰ ν’ ἀνακαλύψει ὅτι ὁ Σαρβαραζᾶς γι’ ἀκόμη μία φορὰ ὑποχώρησε, συγκλονισμένος ἀπὸ τὴν ἀποτυχία τοῦ δικοῦ του τεχνάσματος[iii].
Οἱ ἑλιγμοὶ πάντα πραγματοποιοῦνταν εἴτε στὰ νῶτα εἴτε στὰ μετόπισθέν του ἐχθροῦ, χωρὶς νὰ ἔχει σημασία σὲ τί ἀπόσταση. Παρὰ τὴν σπανιότητα τῶν μαρτυριῶν, εἶναι γενικὰ ἀποδεκτὸ ὅτι οἱ Βυζαντινοὶ ὀργάνωναν συγκεκαλυμμένες ἐπιχειρήσεις καὶ δολιοφθορὲς πίσω ἀπὸ τὶς ἐχθρικὲς γραμμές. Μία τέτοιου εἴδους ἐπιχείρηση ἔγινε στὴν βανδαλοκρατούμενη Β. Ἀφρική, ὅπου ὁ Ἰουστινιανὸς ἔστειλε 120 ἐπίλεκτους ἄνδρες νὰ στήσουν ἐπαναστατικὸ δίκτυο ὑποστήριξης στὴν ἀπόβαση τοῦ Βελισάριου τὸ 533 μ.Χ. Ἄλλη παρόμοια ἐπιχείρηση πραγματοποιήθηκε ἀπὸ τοὺς Βυζαντινοὺς στὴν Σικελία πρὶν ἀπὸ τὸν Σικελικὸ Ἑσπερινὸ μεταξὺ 1282-1302. Ἔχει ἀποδειχθεῖ ὅτι οἱ Βυζαντινοὶ χρηματοδότησαν καὶ βοήθησαν στὴν ἐπανάσταση στὴ Σικελία, καθὼς καὶ ἐνθάρρυναν τὸν βασιλιὰ Πέτρο Γ’ τῆς Ἀραγονίας, νὰ ἐπέμβει στὸ νησὶ τὸ 1282, μὲ σκοπὸ νὰ ἀποτρέψει τὴ σχεδιαζόμενη εἰσβολὴ τοῦ Καρόλου τοῦ Ἀνδεγαυοῦ στὴν αὐτοκρατορικὴ ἐπικράτεια. Κατὰ τὴν διάρκεια τοῦ ξεσηκωμοῦ, 70 πλοῖα τοῦ Καρόλου ποὺ εἶχαν ἀράξει στὸ λιμάνι τῆς Μεσσήνης πυρπολήθηκαν τὸ 1283. Αὐτὸ τὸ κατόρθωμα ἔχει γραφεῖ στὸ ἐνεργητικὸ τῶν Σικελῶν ἐπαναστατῶν, ἂν καὶ οἱ Βυζαντινοὶ εἶχαν πολὺ περισσότερα νὰ κερδίσουν ἀπὸ τὴν καταστροφὴ τοῦ στόλου. Μερικοὶ ἱστορικοὶ ὑποστηρίζουν ὅτι οἱ πράκτορες τῆς Κωνσταντινούπολης εἶχαν παίξει τὸ δικό τους ρόλο στὸ κάψιμο τῶν πλοίων. Ἀλλὰ ἡ ἐπιτυχία αὐτῶν τῶν ἐπιχειρήσεων ὁλοκληρώνεται ὅταν ὅλες αὐτὲς οἱ πράξεις δολιοφθορᾶς δείχνουν ὡς μία σειρὰ συμπτώσεων, τὴν στιγμὴ ποὺ εἶναι στρατηγικοὶ σχεδιασμοὶ τῆς Κωνσταντινούπολης.
Ὅλοι ὅσοι ἀσχολήθηκαν μὲ τὴν μελέτη τῆς βυζαντινῆς πολεμικῆς φιλοσοφίας δέχονται ὅτι πρόκειται γιὰ ἐνεργὴ ἄμυνα. Ἀκόμη καὶ ὅταν ἐνεργοῦσαν ἐπιθετικὲς ἐκστρατεῖες, ἐφάρμοζαν στρατηγικὲς ἄμυνας γιὰ νὰ κερδίζουν τοὺς πολέμους[iv]. Ὁ στόχος ἦταν νὰ ὑπερασπίσουν τὴν ἐπικράτεια, τὴν περιουσία καὶ τὴν ζωὴ χωρὶς ὅμως τὸ κόστος ἑνὸς στρατοῦ. Ὁ στρατὸς πολεμοῦσε ἀρκετὰ συχνὰ ὥστε νὰ παραμένει ἀξιόμαχος καὶ ἀποτρεπτικὸς παράγοντας ὡς φόβητρο τῶν ἐχθρῶν, καὶ ἡ ἐκπαίδευση, ἡ πειθαρχεῖα καὶ ἡ φήμη τοῦ ἔκοβαν τὴν ὄρεξη σὲ κάθε ἐπιθυμία εἰσβολῆς. Οἱ τεχνικὲς ἑλιγμῶν ἰσοσκέλιζαν ἢ καὶ ὑποσκέλιζαν τὴν ἀριθμητικὴ ὑπεροχὴ τῶν ἀντιπάλων. Ἂν ὁ βυζαντινὸς στρατὸς ἀποδεκατίζονταν σὲ μία ἀποφασιστικὴ μάχη τότε ὅλη ἡ βυζαντινὴ ἐπικράτεια  θὰ ἀφήνονταν ἕρμαιο στὶς ἁρπακτικὲς διαθέσεις τῶν ἀντιπάλων καὶ αὐτὸ δὲν μποροῦσε νὰ γίνει ἀποδεκτὸ ὡς προοπτική. Οἱ ἑλιγμοὶ ἀποφυγῆς ἀρνοῦνταν στὸν εἰσβολέα τὴν ἀποφασιστικὴ μάχη, ἐνῶ ἐπέτρεπαν στοὺς ὑπερασπιστὲς νὰ παρακολουθοῦν τὶς κινήσεις τοῦ περιμένοντας τὴν κατάλληλη στιγμὴ γιὰ νὰ κτυπήσουν, παραμένοντας ἔτσι παράγοντας ποὺ ἔπρεπε νὰ λαμβάνεται σοβαρὰ ὑπόψη. Ἔτσι ὁ εἰσβολέας ἔπρεπε νὰ εἶναι διπλὰ προσεκτικὸς διότι εἶχε νὰ ὑπολογίσει τὸν συνδυασμὸ παρενόχλησης καὶ ρίσκου.
Μία στρατηγική, ἡ ὁποία θὰ στηρίζονταν μόνο στὴν ἄμυνα δὲν ἦταν ἐφικτὴ οὔτε ἀποδοτικὴ στὸν ἐπικίνδυνο βαρβαρικὸ περίγυρο ποὺ κύκλωνε τὴν αὐτοκρατορία. Ἐπιθετικὲς ἐνέργειες ἔπρεπε νὰ ἀναλαμβάνονται ὥστε νὰ στηρίζονται οἱ σύμμαχοι καὶ ν’ ἀποσυντονίζονται οἱ ἐχθροί. Τοὺς τελευταίους αἰῶνες οἱ Βυζαντινοὶ ἀνέπτυξαν κατὰ κοινὴ ὁμολογία, τὴν τέχνη τῆς πολιτικῆς σὲ τέτοιο βαθμό, ὥστε ἀναπλήρωναν ἔτσι τὴν ἀνάγκη νὰ στέλνουν στρατιωτικὲς δυνάμεις σὲ ὑπερόριες ἐκστρατεῖες. Δωροδοκίες, διπλὲς συμφωνίες, καθυστέρηση στὶς διαπραγματεύσεις, ἐμπορικὰ προνόμια καὶ ἐπιρροές, ὅλα ἔπαιξαν ἕναν ρόλο ἐπιθετικῆς πολιτικῆς ἐνάντια στοὺς ἐν δυνάμει ἐχθρούς. Ἔτσι ὁ στρατὸς διατηρήθηκε ἀλώβητος καὶ μαζὶ μὲ αὐτὸν καὶ ἡ αὐτοκρατορία μέχρι τὴν στιγμὴ ποὺ καὶ ὁ τελευταῖος μεγάλος πολεμιστὴς τῆς Κωνσταντῖνος ΙΑ’ ὁ Παλαιολόγος ἔπεσε μαχόμενος.

[i] Μέτ. Ἀρχιμανδρίτης Ἀνανίας Κουστένης, Ἁρμὸς 2007, τ. γ’ σέλ. 1229.
[ii] Προκόπιος, Ὑπὲρ τῶν Πολέμων, ΙΙ.21.26-30
[iii] Τὰ ἐπεισόδια τῆς ἐκστρατείας τοῦ Ἡρακλείου στὴν Περσία, μπορεῖ νὰ διαβάσει ὁ ἀναγνώστης ἐδῶ:  http://www.impantokratoros.gr/E9F38534.el.aspx
[iv] Παραδείγματα ἀμυντικῶν στρατηγικῶν σὲ ἐπιθετικὲς ἐνέργειες μπορεῖ νὰ βρεῖ ὁ ἀναγνώστης στὶς ἐκστρατεῖες τοῦ Νικηφόρου Φωκᾶ στὸ χαλιφάτο ἐδῶ: http://www.impantokratoros.gr/2A615722.el.aspx
Στὸ ἴδιο καὶ τὰ γεγονότα τῆς ἀπελευθέρωσης τῆς Κρήτης ἀπὸ τοὺς Ἄραβες.

ΚΑΤΑΠΕΛΤΗΣ ΚΡΙΣ ΣΠΥΡΟΥ ΓΙΑ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ - ΕΤΣΙ ΕΔΩΣΑΝ ΣΤΑ ΣΚΟΠΙΑ ΤΟ ΟΝΟΜΑ - ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ-

ΕΤΣΙ ΕΔΩΣΑΝ ΣΤΑ ΣΚΟΠΙΑ ΤΟ ΟΝΟΜΑ «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ»

Ομιλία Κρις (Χρήστου) Σπύρου
Πρώην Πρόεδρου του Δημοκρατικού Κόμματος της Πολιτείας Νιού Χαμσάιρ ΗΠΑ, για το Σκοπιανικό, στην εκδήλωση της «Ένωσης των Αποφοίτων Αμερικανικών Πανεπιστημίων»
15 Δεκεμβρίου 2004 Αθήνα
“Γνώρισα την Μακεδονία από τα λίγα χρόνια που......
πήγα σχολείο στην Ελλάδα. Έφυγα για την Αμερική 13 ετών πριν από 48 χρόνια.
Έμαθα για την Μακεδονία από τον παππού μου τον Θανάση Σπύρου, ο οποίος άφησε την γυναίκα του έγκυο το 1910, με τον πατέρα μου στην κοιλιά της, και έφυγε για την Αμερική. Πήρε τρία παιδιά μαζί του και άφησε πίσω στο χωριό άλλα 4 παιδιά με τη γιαγιά μου την Ελένη.
Έμαθα για την Μακεδονία από αυτόν τον παππού, που δύο χρόνια μετά την άφιξή του στην Αμερική ξαναγύρισε στην Ελλάδα να πολεμήσει για την απελευθέρωση της Μακεδονίας και των άλλων κατεχομένων εδαφών από τους Τούρκους. Έξι (6) ολόκληρα χρόνια πολέμησε και δεν ξαναείδε ποτέ τα τρία παιδιά του που άφησε στην Αμερική.
Ξέρω τους Μακεδόνες από τον πατέρα μου τον Κώστα που πολέμησε στην Μακεδονία, στο Ιταλικό μέτωπο και τραυματίας μας διηγιόταν χρόνια μετά για «τα μεγάλα νταούλια» που παίζανε οι Μακεδόνες όταν αυτός έπαιζε το μαντολίνο του στο μέτωπο. Με καμάρι μας έδειχνε φωτογραφίες και μας έλεγε για την φιλοξενία που τους προσέφεραν οι Έλληνες της Μακεδονίας.
Το Μακεδονικό το έμαθα από το Νίκο Μάρτη, τον Βαγγέλη Κωφό, και τον Στέλιο Παπαθεμελή, τρεις έξοχους Έλληνες Μακεδόνες που έχουν κάνει αγώνες για την Μακεδονία.

Συνέντευξη του Κου Ν. Λυγερού στο Geopolitics & Daily News

Στο Καστελόριζο, το πιο πιθανό δεν είναι να δώσουμε μόνο μια διπλωματική μάχη.
Η Ελλάδα τον Απρίλιο του 2009 συμφώνησε με την Αλβανία την οριοθέτηση των χωρικών μας υδάτων. Ωστόσο αργότερα με απόφαση του αλβανικού Συνταγματικού Δικαστηρίου η συμφωνία κρίθηκε άκυρη. Φέρει η χώρα μας ευθύνες για το “ναυάγιο” της συμφωνίας; και αν ναι, ποιες είναι αυτές;

Η συμφωνία δεν αφορούσε μόνο στα χωρικά ύδατα, αλλά και στην ΑΟΖ. Το ανώτατο δικαστήριο έκανε απλώς το έργο του το οποίο αφορά στο συνταγματικό. Η καταγγελία ήλθε από την αντιπολίτευση της Αλβανίας, η οποία εντόπισε το πρόβλημα. Η ευθύνη σχετίζεται με έλλειψη επαγγελματικότητας, σε σχέση με τη διαδικασία και ειδικά με την αρμοδιότητα των ομάδων διαπραγμάτευσης. Δεν είναι μόνον οι υπογραφές που είναι σημαντικές, αλλά και τα πρόσωπα που υπογράφουν. Σε κάθε περίπτωση, η συμφωνία μπορεί και πρέπει να επιτευχθεί, ειδικά αν επικεντρωθούμε στο θέμα της ΑΟΖ. (βλέπε Στρατηγικά βήματα για την καθιέρωση της ΑΟΖ, OPUS)
Σε άρθρο σας έχετε παρομοιάσει το Καστελόριζο με τις Θερμοπύλες μιας και εκεί τελικά ίσως χρειαστεί να δώσουμε τη διπλωματική μας μάχη. Τι κατά τη γνώμη σας πρέπει να κάνει η χώρα μας άμεσα πριν είναι αργά;

Ἐνοχλεῖ ὁ Πειραιῶς Σεραφείμ...

Δέσποτα σ στηρίζουμε...χεις τν λα μ τ μέρος σου πέναντι στ σιωνιστικ τέρας, ν τ γνωρίζεις καλ ατό!!!


...κα μάλιστα πολύ.  Μητροπολίτης Πειραις Σεραφεμ με  τις δηλώσεις του γι τ σλάμ, μετ τς δολοφονίες Κοπτν Χριστιανν στν Αγυπτο π φανατικος σλαμιστές, δ κάνει τίποτα λλο π τ ν πισημαίνει τ ατονόητο.
Πι συγκεκριμένα λέει τι τ σλμ εναι μία θρησκεία,  ποία διατάσσει τ διάδοσή της μ βία κα θάνατο πρς τοςπίστους, ς πρς ατή. Πς εναι δυνατν λοιπν μία τέτοια θρησκεία μ τόσο βίαιες κα πικίνδυνεςντιλήψεις και ιδεολογιες να νομιμοποιείται σε μία χώρα κα μάλιστα Ευρωπαϊκη, φο ντιβαίνει τ νθρώπινα δικαιώματα; Κα ν ατ γινε γι συμβατικος λόγους κα μόνο στ Θράκη δ σημαίνει τι πρέπει ν γίνει καστην  υπόλοιπη λλάδα. Τίποτα δ φανερώνει στ λόγια του σεβασμιότατου ρατσισμό.  σεβασμιότατος δν πευθύνετε σ πρόσωπα λλ σ μία θρησκεία κα στ τί πρεσβεύει  θρησκεία ατή.
 Τί δήλωση του Μητροπολίτη Πειραιώς επεκρινε  κυβέρνηση μ τν παρακάτω δήλωση του...
 κ. Γιώργου Πεταλωτ:
«π τ θέση μου ς κπροσώπου τς Κυβέρνησης χω δη δηλώσει, μ παρόμοια δυστυχς φορμή, τι  Κυβέρνηση δν πεισέρχεται σ θέματα κκλησιαστικς τάξης.